Mobiele app laten ontwikkelen?

Reserveringsmodule Milieustraten Omrin

De Corona crisis zorgt er voor dat ook bepaalde bestaande bedrijfsprocessen soms anders moeten worden ingeregeld. Wie de afgelopen weken een bezoek heeft gebracht aan een milieustraat heeft dit in veel gevallen zelf kunnen ervaren. Er kan niet meer onbeperkt toegang worden gegeven aan bezoekers omdat er een beperking op het aantal gelijktijdige bezoekers is ingesteld. Dit zorgt op bepaalde piek-momenten (denk aan de zaterdagochtend) tot lange wachtrijen. Samen met Omrin hebben we nagedacht over een oplossing voor dit bedrijfsproces.

Drukte en veiligheid

Natasja Vemmer van Omrin licht toe wat de gevolgen waren van deze extra drukte in combinatie met de Corona maatregelen. “Sinds het begin van de corona crisis zijn er op alle milieustraten enorme wachtrijen ontstaan, dit is niet prettig voor de bezoekers, maar ook niet voor het personeel en de omliggende bedrijven. Dit leidde tot vertragingen op de openbare weg en ook tot onveilige situaties. Om dit beter te reguleren is het op een aantal milieustraten alleen nog mogelijk om met een aanmelding de milieustraat te bezoeken. De gemeenten en Omrin verwachten hiermee dat de wachtrijen zullen afnemen en de doorstroming weer op gang komt. Maar ook dat de situatie voor de bezoekers en personeel veilig is en blijft.”

Reserveren tijdsvakken

De nieuwste update van het gehele platform rondom de Omrin Afvalapp bevat een nieuw reserveringssysteem welke per milieustraat kan worden geactiveerd. Omrin kan via de beheeromgeving vanaf nu zelf tijdsvakken definiëren welke gekoppeld zijn aan een afvalsoort (bijv. “groen afval” of “bouwafval”). Deze tijdsvakken kunnen per milieustraat verschillen omdat de logistieke indeling van iedere milieustraat verschillend is. Ook het aantal gelijktijdige bezoekers op een milieustraat kan, zelfs per afvalsoort, worden geconfigureerd.
  
Per milieustraat kunnen de openingstijden worden beheerd. Via het CMS systeem kan ook worden aangegeven op welke dagen de milieustraat open is zonder dat er reserveringen nodig zijn. Op deze manier kan Omrin bij iedere milieustraat een ideale en unieke configuratie samenstellen.

Combinatie app en web

Freed Mobile+Interactive heeft gezorgd voor een robuuste API waarmee de app en website kan communiceren. Onze collega’s van Sterc hebben, op basis van deze API, de webinterface verzorgd zodat zowel via de app als ook op de website deze reserveringen kunnen worden gemaakt. De API zorgt voor een consistente uitwerking van deze feature op de belangrijke digitale kanalen van Omrin.

Overzicht

De gebruiker ontvangt na iedere reservering een e-mail met hierin de bevestiging van de reservering. Deze e-mail bevat tevens belangrijke informatie die per milieustraat kan worden geconfigureerd. Iedere milieustraat ontvangt iedere ochtend een overzicht met het verwachte bezoek die dag, zodat men ook hier niet voor verrassingen komt te staan.
  
Meer weten over de Omrin Afval app? We hebben er een mooie case over geschreven.