Mobiele app laten ontwikkelen?

QR code : Return of the Legend

Bijna niemand zal vermoeden dat de eerste QR code al in 1984 werd gebruikt. In het jaar dat telefoonnummers nog met zere vingers gedraaid moesten worden en dat er voor het eerst een Apple Macintosh kon worden gekocht. De QR code (Quick Response) werd destijds ingezet aangezien deze snel decodeerbaar was bij de identificatie van auto onderdelen voor Toyota. Omdat Japan in die tijd één van de eerste landen was met mobiele internet toegang voor het grote publiek (in 2006 al bijna 50 miljoen gebruikers) is hier ook het idee ontstaan om URL’s te versleutelen in deze QR codes. Dat anno 2020, in deze snel veranderende wereld, de QR code meer gebruikt wordt dan ooit, maakt dat we hier even bij stil willen staan. Hieronder een verklaring voor het immer voortdurende succes van de QR code.

iOS 11 : realtime QR herkenning

Een belangrijke gamechanger voor het huidige succes van de QR code was het moment waarop Apple in 2017 aankondigde dat gebruikers rechtstreeks QR codes konden gaan scannen als native feature op een iOS toestel. Na de aankondiging van Apple werden logischerwijs ook steeds meer Android toestellen uitgerust met deze feature. Deze ontwikkeling betekende dat er geen specifieke app meer gebruikt hoefde te worden om een QR code te scannen. Deze native feature verhoogde het gebruikersgemak aanzienlijk en heeft bijgedragen aan de alsmaar groeiende populariteit van de QR code.

Dynamische en meetbare QR codes

Slimme internet technieken maken dat de werking van QR codes kan veranderen zonder dat deze qua ontwerp aangepast wordt (en er dus geen kostbare aanpassingen hoeven te worden gedaan aan bijvoorbeeld verpakkingen of bestaande campagnes). QR codes kunnen, mits goed ingezet, uiterst waardevolle en meetbare informatie leveren bij marketing campagnes door het aantal scans inzichtelijk te maken.

Kort maar krachtig

Het is de kunst om de versleutelde URL zo kort mogelijk te houden. Een QR code is immers niks anders dan een grafische versleuteling van een tekstregel (veelal een URL). Hoe korter deze URL is, des te minder “priegelig” de QR wordt opgebouwd en hoe minder fout- en storingsgevoelig deze is tijdens het scannen. Dit vertaalt zich vaak in een nog snellere herkenning van de QR code op een grotere afstand. Een klein maar belangrijk detail in de gebruikerservaring.

Waar QR nog voor te gebruiken?

In feite kunnen QR codes overal voor ingezet worden. Zelf hebben we QR codes al vaak gebruikt om bijvoorbeeld gebruikers zich te laten aanmelden of registreren op een afgeschermde app omgeving. Bij het platform Mondmaatje is het belangrijk dat een patient makkelijk kan switchen van tandarts en/of paradontoloog en dit kan heel snel door in de betreffende praktijk een QR code te scannen die gekoppeld is aan de praktijk.
Dat zelfs wij soms nog onverwachte en nieuwe mogelijkheden ontdekken bleek tijdens de Opti 2020 in München toen ons oog voor het eerst viel op een QR code waarmee direct een (beveiligde) verbinding met een Wifi netwerk kon worden gemaakt. Het zal je dan ook niet verbazen dat er een mooie QR code prijkt op de wand in onze pub waarmee gasten razendsnel een verbinding kunnen maken met het draadloze gasten netwerk bij Freed Mobile+Interactive.
De toepassingen en cases rondom QR codes die verwerkt worden op verpakkingen, binnen de retail, logistieke en bouwprocessen zijn inmiddels wel redelijk geprezen en gelauwerd . Wij denken dat de QR de komende jaren nog zeer zeker een zichtbare en functionele rol van betekenis kan spelen in mobiele en interactieve concepten.
Om nou een complete afspraak te wijden aan het bespreken van een QR code gaat wellicht wat te ver. Misschien loop je al langer met het idee rond waarin deze QR code een rol kan spelen of geeft dit artikel een inspirerende prikkel. De koffie en thee staat meestal klaar bij Freed, een afspraak is zo gemaakt.