Mobiele app laten ontwikkelen?

OPTI 2020 : Het oog wil ook wat!

We werken nu al ruim 5 jaar intensief samen met Rodenstock. Bijna dagelijks werken we aan allerlei digitale middelen die in en rondom een optiekwinkel ingezet worden en handige hulpmiddelen blijken te  zijn voor de opticien. Dit betekent dat we steeds meer inzichten krijgen in de optiekbranche en we ook steeds beter begrijpen wat er allemaal komt kijken bij de aankoop van een bril of een paar glazen. Dit jaar waren we voor het eerst op de Opti 2020-beurs in München. Opti is dé toonaangevende beurs op het gebied van optiek en design. Zes enorme hallen (ter grootte van ca. 45 sporthallen) met ruim 600 beursdeelnemers en ca. 30.000 bezoekers, afkomstig uit ruim 90 landen, die deze jaargang een bezoek brachten aan München. De complexiteit van de optiekbranche zit, wat ons betreft, in met name de soms lastige combinatie tussen de medische en stilistische invalshoek van het product. Het gezegde “Het oog wil ook wat” kan zowel letterlijk als figuurlijk worden toegepast. Deze complexe combinatie proberen we hieronder nader toe te lichten.

Techniek vs. Stijl

Als er gedurende deze jaren – en ook op deze Opti 2020 – één ding wel heel erg naar voren komt is het verschil tussen de glazen en monturen. Ruim 70% van de beursstands is montuur-gerelateerd en bij “slechts” 30% betreft het contactlenzen en glazen. Uiteraard zijn hiernaast nog vele toeleveranciers aanwezig (denk aan verpakking, winkelinrichting, ICT etc.). Bij een bril zijn “glas” en “montuur” onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dit betekent ook dat er een directe koppeling is tussen geavanceerde techniek en trendy eyewear. Wij kunnen ons geen enkele andere branche voorstellen waar deze samenhang zo duidelijk aanwezig is maar in de praktijk toch heel anders beleefd en gepresenteerd wordt.

Patient vs. Consument

Als het gaat om contactlenzen en glazen dan wordt er heel veel research gedaan bij de vier grote producenten (Essilor, Hoya, Rodenstock en Zeiss). Een optiekwinkel is anno 2020 uitgerust met geavanceerde medische meetapparatuur. Deze apparatuur zorgt voor uiteenlopende en uiterst accurate meetgegevens die invloed hebben gedurende het verdere aankoopproces. Tijdens de Opti 2020 was goed zichtbaar dat producenten alles uit de kast halen om op een creatieve en interactieve wijze de hoogwaardige biometrische techniek achter een brillenglas of lens inzichtelijk en begrijpelijk te maken voor de consument/patient. Dit is nog lang niet zo gemakkelijk als het lijkt temeer in Nederland een persoon, die op zoek is naar een passende bril cq. kijkoplossing, vaak als “consument” wordt benaderd terwijl deze zelfde persoon in een ander land juist weer als “patient” wordt beschouwd.

Praktijkruimte vs. Retailshop

Uiteraard waren we benieuwd welke innovatieve middelen voor in de optiekwinkel we zouden aantreffen op de Opti 2020. En eerlijk gezegd viel ons dit een beetje tegen. Zoals al gezegd: aan medische apparatuur geen gebrek. Qua retail beleving denken we dat er nog veel te winnen valt op het gebied van digitalisering. We kunnen niet ontkennen dat er voldoende inspiratie aanwezig was voor winkeliers bij de grote eyewear merken. Ieder merk heeft een eigen sfeer en uitstraling en dit komt ook zeker terug in de tentoongestelde etalages. De inzet van digitale vernieuwingen bleef beperkt tot enkele digitale spiegels en een (overigens erg mooie) AR toepassing waarmee klanten hun bril alvast virtueel kunnen passen. Naar onze bescheiden mening is er best nog veel ruimte voor vernieuwing op dit gebied.
 
Kortom : een uiterst geslaagd en gezellig bezoek aan dé optiekbeurs van Europa met veel nieuwe inzichten en ervaringen. We mogen uiteraard ook niet voorbijgaan aan het feit dat München ook gewoon een prima bereikbare en hele gezellige stad is en zeker geen straf is om eens een bezoekje aan te brengen.