Mobiele app laten ontwikkelen?

Waarom het tijd is om met Virtual Reality-apps te beginnen…

En welke drie vragen je zeker moet stellen

Het voelt als de toekomst, maar het is geen toekomstmuziek meer. Je kan de eerste Virtual Reality-brillen inmiddels gewoon kopen. De eerste apps en games komen al uit – en er zullen nog heel veel volgen. Wil je op virtual reality springen? Doe het snel, maar doe het niet onbezonnen. We helpen je met drie vragen.

Bij Freed waren we al een tijdje om, maar nu we de HTC Vive hebben liggen, kunnen we er helemaal niet meer omheen. De appbouwers in ons zijn verliefd geworden op de mogelijkheden van het apparaat. Je zet de bril op en je begeeft je in een andere wereld. HTC demonstreert haar bril vooral met game-achtige demo’s. Zo sta je bijvoorbeeld aan de rand van een afgrond en kijk je naar beneden. Serieus eng.

Maar wat net zo imposant is, is de demo van Microsoft. Er is nu al een demo van Windows gemaakt voor dit soort brillen. De knoppen en de ouderwetse taakbalk zweven voor je uit. En net als science-fiction films als Minority Report hoef je maar naar een knop te wijzen om hem aan te raken. Het is nog niet zo intuïtief als Windows besturen met muis en toetsenbord, maar wat wil je. Dat doen we al ruim twintig jaar. Je vraagt je vooral iets anders af: als dit nu al mogelijk is met VR, wat komt er dan nog aan? En vooral: wat kunnen we er zelf mee?

Wij denken dat het goed is om nu al na te denken over Virtual Reality. Als je er snel bij bent, heb je een first movers-advantage: het voordeel van de eerste, de opzienbarende partij zijn die het doet. Niet alleen goed voor een hoop aandacht voor je onderneming, maar ook voor je gebruikers.

Oké, tijd voor de drie vragen waarvan we denken dat je ze moet stellen als je met virtual reality aan de slag wil.

1. Wat kan Virtual Reality voor je oplossen?

Het is verleidelijk om je af te vragen: ‘Wat kan ik met mijn bedrijf met virtual reality?’ Maar stiekem vinden we dat niet zo’n goede vraag om mee te beginnen. Je denkt dan al snel vanuit de techniek – en niet vanuit het probleem dat virtual reality kan oplossen. Stel vooral de vraag: ‘Wat kan virtual reality voor ons oplossen?’ Of minder hooggegrepen: ‘Hoe kan virtual reality onze processen of informatie verbeteren?’

Er zijn allerlei interessante cases denkbaar. Denk bijvoorbeeld aan medische oefeningen, waarbij een aspirant-arts diagnostiseert of een chirurg oefent met ingrepen doen. Maar ook aan het gewichtiger maken van EHBO-cursussen. Het bezwaar dat reanimatie uitvoeren op een pop geen beeld is van de werkelijkheid omdat er geen paniek voelbaar is, verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. Met een virtual reality bril wordt de pop een mens en bestaat de omgeving uit overstuurde mensen. Daardoor wordt de oefening een stuk stressbestendiger.

Ook het onderwijs leent zich uitstekend voor virtual reality. De langdurig zieke of geblesseerde leerling kan door de bril toch meekrijgen wat er in de klas gebeurt, door een koppeling met een 360 graden camera die op zijn plek staat in het klaslokaal. Eigenlijk een inkoppertje.

En wat dacht je van productpresentaties op afstand? Live meekijken via een conference call is leuk, maar wat als je tijdens de presentatie om het product heen kan lopen? De meubelmaker stuurt een VR-impressie van het op maat gemaakte kantoormeubel. De architect neemt je mee door het nieuwe woningproject. Virtual Reality gaat veel betekenen voor heel veel beroeps- en bevolkingsgroepen, daar zijn we van overtuigd.

2. Welke VR-bril moet ik hebben?

Maar dan komen we bij de volgende vraag. Namelijk: welke bril moet je hebben? Dat lijkt een rare vraag. Je kiest toch gewoon voor de Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear VR, PlayStation VR of een 10 euro-opzetbrilletje waarin je je smartphone stopt?

Voor veel toepassingen volstaan ze allemaal, ook het goedkope alternatief. Maar als bewegen een factor gaat spelen, dan is er een essentieel verschil tussen de genoemde alternatieven. En wij zijn bevooroordeeld, want wij hebben hem zelf…

De HTC Vive is de enige VR-bril die volledig op bewegen is ingericht. Het apparaat heeft een controller waarmee je handgestuurde bewegingen overeen komen met de bewegingen in de simulatie en, misschien nog wel belangrijker: de Vive heeft een front facing-camera en zogenoemde lighthouses. Dat zijn twee sensoren die op de diagonaal van je ruimte worden ingesteld. Met die lighthouses maak je een afkadering, een zelfingestelde regio waarin je kan bewegen. Dat doe je door met de controller langs de rand te bewegen. De HTC Vive zorgt ervoor dat je applicatie in die ruimte past.

Het meest indrukwekkende voorbeeld van een toepassing die daardoor alleen op de HTC Vive mogelijk is en niet op andere VR-brillen, is Google’s Tilt Brush. Dat is Google’s app waarmee je kan schilderen in de ruimte. Met de controller van de Vive en de bril op, kan je zo in 3D schilderen in de ruimte waar je op dat moment bent. Je weet hoe groot je ruimte is en kan dus nergens tegenaan stoten. Het is veilig om te bewegen.

Dat is een groot verschil met de andere VR-brillen. Die zijn veel meer gericht op stilsta- en zitervaringen. Sony’s PlayStation VR kan weliswaar razend knappe beelden op je netvlies zetten, maar je beweegt enkel met een gamecontroller. Écht meebewegen is niet mogelijk, en daardoor ontstaat er verwarring in je hoofd. Je hoofd denkt in een beweging te zitten die je lichaam niet voelt. Zoek maar eens op hoeveel mensen een bril af zetten en dan misselijk zijn. Beweging is een factor waar je als VR-appmaker delicaat mee moet om gaan. Daarom hebben we nu al een voorkeur voor de HTC Vive. Die is al een stap verder.

3. Welke VR-ontwikkelaar heb ik nodig?

De industrie voor games, apps en toepassingen voor VR komt nog maar net op gang. Je zal de komende tijd zien dat veel gameontwikkelaars zich als een vis in het water voelen in de VR-industrie, maar voor hen wachten nieuwe uitdagingen: hoe werkt een eenvoudige interface? Hoe maak je het de gebruiker zo makkelijk mogelijk? Voor toegewijde appmakers lijkt de stap nog groter: hoe design je buiten compacte schermranden? Hoe maak je interactief?

Wij van WC Eend hebben wel een suggestie: neem contact op met ons. Bij Freed hebben we niet alleen ervaring met mobile apps en interfaces, maar ook met narrowcasting. Informatie op grote schermen, voor meer mensen tegelijk, steeds toegespitst op het goede moment.

Je hebt al een voorproefje gekregen van onze ideeën en al een indruk gekregen van onze expertise met VR. De volgende stap is een logische. Kom de HTC Vive bij ons testen en bespreek en voel de mogelijkheden!

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+