Mobiele app laten ontwikkelen?

Vijf manieren waardoor gebruikers je app vaker openen

Wist je dat je vanaf een zoekopdracht in Google meteen een pagina in je app kan openen? Waarschijnlijk niet. Het is een van de geweldige trucs die ervoor zorgen dat je app nog sneller en vaker wordt opgestart. We zijn dol op deze handige toepassingen om apps op meer manieren te openen.

1. Pushberichten: irriteer niet

Pushberichten zijn niet meer weg te denken uit moderne apps en ook jouw app is eigenlijk niet compleet zonder. Dat je app pushberichten wil versturen, zal niemand verbazen. Elke app wil dat.

De statistieken tonen aan hoe belangrijk pushberichten zijn voor apps. Ze zorgen eigenhandig voor 80 procent meer engagement van je app. Geen ander middel zorgt ervoor dat je app zo vaak wordt geopend als een pushbericht. Maar je weet zelf hoe irritant het kan zijn als apps ongewenste berichten versturen.

Dus hier alvast een dikke vette waarschuwing: geniet, maar push met mate. Zorg ervoor dat gebruikers van tevoren weten wat ze hebben aan de pushberichten die je gaat versturen. Gemiddeld zegt zestig procent van de gebruikers ‘nee’ tegen pushberichten, maar dat percentage wordt beter als iemand weet wat ie van je mag verwachten. Misbruik het daarna ook niet. Zorg er ook voor dat gebruikers zelf de controle voelen over de notificaties.

Hoe je notificaties het best kan inzetten? Het geheim van de smit. De beste notificaties scoren vier keer beter dan de slechtste. De moeite waard om hier – met ons natuurlijk – een uitgekiende strategie voor te verzinnen.

2. Widget: blijft krachtig

Een widget is net als pushberichten een vertrouwde methode om gebruikers te betrekken bij je app. Widgets tonen onderdelen van je app die specifieke informatie laten zien of snel toegang bieden tot een bepaalde functie. Op iOS zitten widgets verscholen in het notificatiescherm dat je naar beneden trekt, in Android zet je ze zo tussen de apps in het homescreen.

Bij weerapps zijn ze bijvoorbeeld niet meer weg te denken: snelle overzichten van de temperatuur, de neerslag en een voorspelling voor de komende uren. Bij nieuwsapps lees je direct de laatste berichten, bij een werkstroom-app kan je in een widget knoppen zetten waarmee je meteen uren declareert of uren registreert. Google Maps laat zien dat je widgets ook fantastisch kan personaliseren. Dat widget toont hoelang het vanaf je huidige locatie duurt om thuis te komen, rekening houdend met het verkeer op de weg. Met één tik open je meteen de route in de navigatieapp. Iets om niet te vergeten: widgets zijn niet alleen op zichzelf een uitstekende service voor gebruikers, maar ze zorgen er ook voor dat je app vaker wordt gestart.

3. 3D Touch: voor je fanatieke gebruikers

Toegegeven: niet alle iPhone-bezitters gebruiken de functie vaak. Iemand kan zelfs een jaar lang al een iPhone hebben zonder de functie te hebben ontdekt. Maar daar staat tegenover dat het een fantastisch middel is om je meest fanatieke ‘power-users’ te bedienen: 3D Touch.

3D Touch is de functie op de iPhone 6s (en nieuwer) waarmee je gevoelsmatig wat steviger, ‘dieper’ op het scherm drukt. Het is een andere druk dan de normale die je altijd op je touchscreen doet, een soort verborgen extra. Je zou 3D Touch kunnen zien als de ‘rechter muisklik’ op de iPhone. Je opent er vaak een optiemenu met snelknoppen mee, bijvoorbeeld direct vanuit het startscherm op de iPhone.

Dat betekent dat personen die 3D Touch gebruiken, apps op meerdere manieren kunnen starten. Normaal open je de app en vind je daarin je weg, maar met 3D Touch heb je meer keuzes. Maken we een weerapp voor je? Dan zouden we in het 3D Touch-menu snelknoppen kunnen zetten naar de buienkaart of het 14-daagse weeroverzicht, zodat je die in de app niet meer hoeft op te zoeken. En de app van de sportbond? Daarmee kan je via 3D Touch meteen naar je eigen teampagina gaan, of naar de laatste uitslagen in je competitie. Een uitstekende manier om fanatieke gebruikers op hun wenken te bedienen – en om van gebruikers fanatieke gebruikers te maken.

4. App Indexing: Google is je vriend

Verreweg de meeste apps hebben een aparte website waarop (summier) informatie wordt gegeven over die app, met een downloadknop erbij om mensen snel te laten downloaden. Goed, maar het kan nog slimmer.

App Indexing is een dienst die Google levert aan apps. Het zorgt ervoor dat mensen die een bepaalde zoekopdracht invullen, in plaats van de website ook een pagina in een app kunnen openen. En dan hebben we het niet alleen over een knop waarmee je simpelweg de app opent. Nee, je kan zoekers heel gericht de app binnenlokken. Google op een Android-toestel bijvoorbeeld op een film en ‘imdb’ en je krijgt onder je zoekopdracht meteen een knop om de opgevraagde informatie niet op de website, maar in de app te openen.

Think about it: mensen die op je app (of die van een concurrent!) zoeken in Google, hoeven niet eerst naar je website, maar drukken direct op de downloadknop. Bespaart een stap en leidt wellicht ook nog tot méér downloads.

Om te linken naar een speciale pagina binnen je app, heb je behalve App Indexing nog een vernuftig trucje nodig: Universal Links. Tijd om het klapstuk uit de doeken te doen.

5. Universal Links: overal je app openen

Met Universal Links en URL Schemes kan je vanaf elke plek linken naar elke plek in je app. Klinkt ingewikkeld, maar is simpel uit te leggen. Misschien ken je het voorbeeld van Spotify wel. Iemand stuurt je een link naar een nummer. Als je die op je smartphone opent, krijg je meteen de keuze. Wil je hem beluisteren op de mobiele website of opzetten in de Spotify-app, zodat het liedje op de achtergrond kan spelen terwijl je verder gaat op je mobiel? We weten niet hoe het bij jullie is, maar wij kiezen steevast voor de laatste. De slimmigheid die ervoor zorgt dat het juiste nummer meteen begint af te spelen in Spotify, is een Universal Link.

Andere nuttige toepassingen? Verstuur een herinneringsmailtje om kilometers te registreren met een link erin, en zorg ervoor dat die link direct de kilometerregistratie-module opent in je app. Of herinner de gebruiker met een pushbericht om een leuke foto te maken bij het huidige evenement – en open direct de cameraweergave in de app. Dat zijn mogelijkheden die het engagement binnen je app direct verhogen en ervoor zorgen dat gebruikers (vaker) met je app aan de slag gaan.

We bouwen graag apps met Universal Links en URL schemes in het achterhoofd. Want hoe meer pagina’s je een eigen linkadres meegeeft, hoe meer functies van je app je direct kan activeren vanuit websites, pushberichten of andere apps.

Aan de slag!

Ingewikkelde materie? Het implementeren van deze slimmigheden is voor ons doodgewoon. Of het nou gaat om slimme toepassingen van 3D Touch, het verwerken van App Indexing, het bouwen van een widget met de belangrijkste functies van je app of het inzetten van Universal Links: we love it!

Onze contactinformatie opent gewoon op onze website en vind je hier.

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+