Mobiele app laten ontwikkelen?

Slimme conversational interfaces

Gartner voorspelde eerder dat 30% van de wereldwijde interacties met intelligente apparaten in 2017 in gespreksvorm plaats zal vinden. We gaan er gemakshalve even vanuit dat “gespreksvorm” zowel spraak- als tekstgestuurde interfaces kunnen zijn.

Let’s app…

Chatbots worden al steeds meer zichtbaar in bijvoorbeeld Facebook Messenger maar ook als losse toepassing. Bedrijven als KLM, Eneco en de NOS maken al volop gebruik van deze techniek om op een geautomatiseerde manier te communiceren met mensen. Chatten met een computer zonder dat je er erg in hebt is dus al realiteit… Via een chatbericht een vlucht boeken? Een storing aan je gasmeter doorgeven? Meer achtergrondinformatie over het nieuws? Grote kans dat je al door een chatbot wordt geholpen.

Let’s talk…

Ook intelligente spraakgestuurde devices zijn in opkomst. Op de smartphone hebben we al Siri (Apple) en Now (Google). Beide partijen werken echter ook aan een slimme speaker die een stap verder gaat en kan. Tot het moment dat Apple (HomePod), Google (Home) en Amazon (Echo) besluiten om ons in Nederland ook te voorzien van een Nederlandstalige digitale spraak assistent, zullen we het moeten doen met recensies en reviews die op het internet beschikbaar zijn.

Zelf hebben we op de Cebit in Hannover dit jaar beide devices al even uitgebreid kunnen proberen. En we zijn er van overtuigd dat deze devices ook in Nederland één van de nieuwe technologische disrupties gaat veroorzaken.

Conversation Interfaces

Voice search, messaging en chatbots zijn voorbeelden van conversational interfaces. Deze interfaces gaan een steeds grotere rol spelen. Platformen als Home, Siri en Alexa gaan steeds beter functioneren en krijgen meer nieuwe mogelijkheden. Partijen als Samsung overwegen al om een eigen systeem te bouwen, om zo maar vooraan te kunnen zitten bij deze volgende disruptieve technologie die op het punt staat breed door te breken.

Wat kunnen deze apparaten?

Eigenlijk is dit best wel moeilijk te bepalen. Wat je niet weet, zul je immers ook niet snel gebruiken. De mogelijkheid om je digitale assistent te personaliseren is dan ook van groot belang.

Het mooie van deze apparaten is dat ze door ontwikkelaars intelligent kunnen worden gemaakt. En daar worden wij uiteraard blij van… Bij Alexa heten dit zogenaamde “skills”, extra diensten die Alexa standaard niet bevat maar toegevoegd kunnen worden. Op dit moment zijn er een kleine 10.000 (!) skills beschikbaar die toegevoegd kunnen worden aan Alexa. Google Home daarentegen heeft nog een paar honderd “services” beschikbaar. Met deze getallen wordt de voorsprong op dit moment van Amazon op Google zeer duidelijk.

Wanneer in Nederland?

De Amazon Echo en Google Home zijn geen van beide verkrijgbaar in Nederland en op dit moment is ook niet duidelijk wanneer dit wel het geval zal zijn. De Home kun je alleen in de VS kopen en de Echo is in enkele landen verkrijgbaar waaronder VS, Duitsland en Oostenrijk. Er is dus geen officiële ondersteuning voor de Nederlandse taal. Wij denken redelijkerwijs dan ook dat dit een vereiste is om in Nederland tot een brede acceptatie te komen. Mocht je de Amazon Echo alvast eens wil proberen, dan kan dit via de webbrowser via https://echosim.io (de Alexa Skill testing tool – alleen met Amazon account).

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+