Mobiele app laten ontwikkelen?

De mobile app trends voor 2017 volgens Freed

Wat gaat er volgend jaar veranderen op het gebied van apps en appontwikkeling? We nemen een kijk in de nabije toekomst en op basis van de trends die nu spelen. Dit vinden wij de grootste mobile app trends voor 2017 – en die zitten soms in hele kleine dingen.

De interface staat; nu gaat het om de details

Weet je wat opvalt aan 2016? Dat apps vasthouden aan hun interface. In de afgelopen jaren wisselden applicaties van grote jongens steeds van designaanpak. Het ene moment stonden de knoppen onderin, het volgende moment trof je ze links met een uitschuifmenu. In 2016 is de storm gaan liggen. Google houdt vast aan het menu links, Instagram heeft nog steeds knoppen onderin.

Na zoveel jaar van experimenteren en resultaten meten, blijken meerdere interfaces te werken. Gebruikers zijn er aan gewend geraakt en weten ze te bedienen. Daarom zijn de grote jongens inmiddels bezig met de details. Of: de micro-optimalisaties.

Een schitterend voorbeeld van een micro-optimalisatie is de manier waarop Google op mobiel zoekresulaten presenteert: met Cards. Een zoekresultaat is niet een item in een lange lijst, maar staat als het ware op een losstaand kaartje. Het resultaat daaronder staat op een nieuw kaartje. De aanpak neemt amper meer ruimte in, maar accentueert zoekresultaten wel , waardoor het resultaat beter blijft hangen en er eerder wordt gedrukt. Cards zijn voor Google zo succesvol, dat de zoekgigant ze aanraadt aan andere appmakers. Het tijdperk van de micro-optimalisaties is aangebroken.

Micro-momenten

Naast de micro-optimalisaties in de interface is er nog een belangrijke ontwikkeling gaande. Sta je als één van de 35 apps op de telefoon van een gebruiker? Well done. Nu wordt het tijd om de gebruiker helemaal in te palmen.

De grote jongens doen dat met micro-momenten, in het verlengde van micro-optimalisaties. Geniepige maar o-zo slimme trucjes om je weer even een actie te ontlokken. Je nét iets langer in een app te houden.

Het rode bolletje dat je in Facebook ziet als er een nieuwe melding is, is zo’n voorbeeld. Let maar eens op: je ziet er altijd een opdoemen als je in de app zit. Al is het een vage kennis die een oproepje heeft geplaatst in een vage Facebookgroep die je een jaar geleden hebt geliket. Dat maakt Facebook niet uit: je kijkt toch wel naar de melding en Facebook wéét dat.

Nog zo’n micro-moment is het automatisch afspelen van een video. Daardoor blijf je net iets langer hangen bij een video – en ga je de video misschien wel helemaal kijken, wat je anders niet gedaan zou hebben. Meer denk ook aan een uitroeptekentje dat in de weerapp in beeld komt en waarschuwt dat het weer verandert. Een geanimeerd groen vinkje als je een taak hebt voltooid in het notificatiecentrum van je werkstroom-app, waardoor je toch even op de notificatiepagina kijkt. De gróte winst voor app-engagement in 2017 zit hem in hele kleine dingen.

Converteren vanuit Instant Articles en AMP wordt belangrijk

Had je het al gezien? Hoe steeds meer content die je vindt binnen apps of op websites, wordt geladen in Facebooks eigen interface, of direct in Google’s zoekresultaten? Voor de zoekmachine en het sociale netwerk is dat een typische micro-optimalisatie om gebruikers langer in hun omgeving te houden. Het artikel wordt snel geladen en je kan zo weer verder met Google of Facebook.

Slim, maar voor je app is het behalve een kans ook een bedreiging. Want Facebook’s Instant Articles en Google AMP (zoals de snellaadtechnieken heten) kleden je content uit. De shopping-advertenties in je interface, je links naar relevante artikelen en de verwijzing naar je app voor meer informatie worden niét door Facebook en Google getoond. Zuckerberg zegt de intentie te hebben advertentieruimte te geven in Instant Articles, maar het gaat daarbij waarschijnlijk niet om de methoden, links en advertenties die je al hebt.

In 2017 krijgen we een spannende strijd. De twee ‘grote boze machten’ willen tijd opslokken die je met je app en platform zelf graag wil veroveren. Daar tegenover zullen ongetwijfeld slimme jongens opstaan die scripts en mogelijkheden verzinnen om de lezer vanaf een AMP-artikel of Instant Article, door te verwijzen naar je eigen app of website. Die gaan we in de gaten houden in 2017.

Transactie-optimalisaties

Al sinds 2010 overtreft het mobiele internetverkeer het verkeer vanaf de desktop, maar nu is ook het moment daar dat m-commerce belangrijker wordt dan e-commerce. Of je nou eten bestelt met Thuisbezorgd of een gadget koopt bij een webshop waar je niet zo snel nog eens iets zal kopen: het is inmiddels handiger en sneller om het mobiel te doen.

Mobiel kies je je bank, word je verwezen naar de app en reken je daarin slechts met een beveiligingscode af. Veel makkelijker dan op de desktop; waarbij je nog steeds je computer, pinpas én kaartlezer bij de hand moet hebben. Om vervolgens twee keer een code van het ene scherm in het andere scherm over te tikken.

Afrekenen is makkelijker op mobiel en wordt steeds vaker gebruikt. Maarrr: apps en mobiele websites vergeten vaak de stappen vóór het afrekenen makkelijk te maken. Winkelwagentjes die zijn weggestopt in een menustructuur. Verplicht een account aanmaken om te shoppen. Een adres- én een wachtwoordformulier doorploeteren om iets te kunnen kopen. Op de desktop is dat al veel moeite, maar daar wordt adresinformatie in ieder geval nog semi-automatisch ingevuld. Op smartphones is dat vaak niet het geval. Bovendien nemen formulieren een heel smartphonescherm in waar je doorheen moet scrollen om alles in te vullen.

Dat moet beter. De smartphonegebruiker verwacht dat mobiel betalen makkelijker is, maar dat moet het ook zijn. Anders slaat de twijfel toe en haakt de koper af.

Heb je het mobiele afrekenproces nog niet op orde, zet dit punt dat torenhoog op je lijst voor 2017. We helpen je graag om deze belangrijke funnel te stroomlijnen. Slimmer, sneller en gebruiksvriendelijker te maken.

De app krijgt toegang tot alles

En dan de klapper. In de Chinese chatapp WeChat kan je meer dan alleen chatten met vrienden. Je kan er merken volgen en spullen kopen in hun webshops. Je kan je ermee inschrijven voor aanbiedingsacties. Chatten met een digitale butler die vragen voor je beantwoordt. Je kan er taxi’s mee reserveren en een rekening mee splitten. Je kan er op het metrostation zelfs boodschappen mee scannen, die afrekenen en de boodschappen later op de dag thuisbezorgd krijgen. Allemaal vanuit de app.

Wat wij nu doen in aparte apps en waar we soms niet eens apps voor hebben, kan in China allemaal vanuit één app. In 2017 verplaatst het fenomeen ‘app als ecosysteem’ zich ook naar het Westen. De voortekenen staan ernaar. De chatapps Telegram, Slack en Facebook Messenger zitten steeds voller met integraties naar andere diensten. Zo kan je via de zakelijke chatapp Slack je e-mail en je todo’s bijwerken. Via Telegram kan je zelfs apparaten aansturen die zijn aangesloten op het Internet of Things-netwerk. Je stuurt een berichtje vanuit de app en je thermometer thuis springt alvast aan. Of je reguleert via een app de tijden van je landbouwsensoren. Nu vergt het nog kunst- en vliegwerk; in 2017 wordt het professioneel en geïntegreerd.

Facebook Messenger ondersteunt net als Telegram chatbots met kunstmatige intelligentie, die orders (‘bestel de laatste sokken als vorige keer!’) en opdrachten (‘zet bij iedereen van de afdeling dezelfde afspraak in de agenda’) van je kunnen verwerken. En ondertussen is Facebook in Europa druk bezig met betaalverkeer via het sociale netwerk mogelijk maken. De chatapp waar vanuit je alles kan doen: hij komt ook naar het Westen.

Als we even koffiedik kijken, kan het zijn dat we je aan het eind van 2017 niet alleen helpen met je app en webplatform, maar ook met een chatinterface die de andere diensten complementeert.

Wauw. We hebben er zin in!

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+