Mobiele app laten ontwikkelen?

Mobiele marketing checklist

Veel mobiele ontwikkelaars hebben allerlei checklists en procedures rondom het ontwikkelen van de meest mooie en technisch (over)perfecte app. Er wordt getest op meerdere tablets en toestellen en alle versies van de te ondersteunen platformen (iOS, Android, Windows Phone 8 etc.) worden grondig getest.

Maar is er eigenlijk wel een goede checklist rondom app-marketing om de live-gang van een app zo succesvol mogelijk te maken? Een technisch en grafisch perfecte app kan niet zonder goede marketing en promotie. Mobiele marketing wordt in de komende periode alleen maar belangrijker, gezien de steeds groeiende aanbod van apps en de toenemende concurrentie tussen de verschillende appstores.

Hieronder een handige checklist om te beoordelen of alles in het werk is gesteld om de lancering van een app zo succesvol mogelijk te laten verlopen.

Voeg Social Media features toe in de app

Het is belangrijk dat gebruikers van de app bepaalde content kunnen delen via Twitter, Facebook, email etc. Op deze manier wordt de app onder de aandacht gebracht binnen het netwerk van de gebruiker.

Sta open voor feedback!

Biedt de mogelijkheid aan gebruikers om feedback en commentaar te kunnen leveren over de app. Het is uiteraard niet prettig om negatieve feedback te krijgen maar met behulp van deze feedback kan de kwaliteit van de app wel verhoogd worden. Uiteraard moet dit leiden tot minder negatieve feedback (is meetbaar).

Vraag om een rating

De rating van een app (het aantal sterren in de store) is een erg belangrijk instrument om de populariteit te vergroten. Vraag gebruikers om een rating te geven binnen de app.

Maak een appsite 

Een goede website voor de app (appsite) is tegenwoordig erg belangrijk. De site kan gebruikt worden om bijvoorbeeld persberichten te plaatsen en de app reviews te tonen. De website zal onder de aandacht gebracht moeten worden bij andere blog- en nieuwssites en kan op deze manier een betere ranking verkrijgen binnen Google en andere zoekmachines. Deze manier van mobiele marketing zal bijdragen aan het verkrijgen van meer gebruikers die de app gaan installeren gebaseerd op traffic vanuit de zoekmachines.

Creëer een Facebook-pagina voor de app

Maak een eigen Facebook-account aan voor je app en verwijs hiernaar toe vanuit de eerdergenoemde app-site. Ook een Twitter-account mag niet ontbreken. Op deze manier kun je snel en rechtstreeks in contact komen met de gebruikers en bijvoorbeeld vragen beantwoorden die gesteld worden over de app.

Optimaliseer je de beschrijving van de app in de stores

Bepaal een goede strategie voor gebruik van zoekwoorden in de beschrijving van de app die in de diverse stores wordt geplaatst. Maak gebruik van bijvoorbeeld Google Keyword Planner om de juiste zoekwoorden te bepalen. Deze zoekwoorden moeten uiteraard voorkomen in de titel en beschrijving van de app. Uiteraard moet deze optimalisatie ook doorgevoerd worden in de content van de appsite!

Ontwerp een prachtig icoon en screenshots

Het maken van een mooi en duidelijk icoon en bijbehorende screenshots is het meest onderschatte gedeelte bij het publiceren van een app. Iemand die zoekt naar een app is erg visueel ingesteld. Er wordt vaak via de smartphone zelf gezocht waarbij jouw app de concurrentie moet aangaan met heel veel andere apps waarvan ook de iconen worden getoond in de zoekresultaten. Vaak wordt de keuze in één oogopslag gemaakt en wanneer de concurrent een beter icoon heeft ontworpen, zal de gebruikers sneller hiervoor kiezen! Stel je zelf altijd de vraag „zou ik op mijn eigen icoon klikken of is die van mijn concurrenten beter?”.

Schrijf een persbericht en vraag om reviews

Er zijn inmiddels honderden websites die reviews van apps verzorgen en publiceren op de site. Vraag nieuwssites om een persbericht te plaatsen en vraag aan bekende bloggers om de app te reviewen. Deze reviews kunnen uiteraard ook weer op de eigen appsite geplaatst worden. Versterk dit persbericht met een korte video-demo van de app. Plaats deze video uiteraard ook op YouTube en op de eigen appsite. Daarnaast zijn er ook vele specifieke sites en blogs die gericht zijn op de doelgroep van de app. Stuur ook deze sites/blogs de persberichten en demo-video en biedt aan om een blog-item te schrijven waarin je de  werking van de app kunt toelichten. Uiteraard voeg je de nodige links toe naar je eigen app en appsite.

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+