Mobiele app laten ontwikkelen?

Apps maken voor gebruikers? Het lijkt zo simpel…

Hoe wij user centered design toepassen

Een goede app maak je altijd vanuit het oogpunt van de gebruiker. Dat lijkt een open deur toch? Nou, dat is het niet.

Het is namelijk nogal eenvoudig om een app te maken zónder dat je aan gebruikers denkt. Het enige wat je nodig hebt is honderd verschillende ideeën die je allemaal in een app wil verwerken. Zeker tot 2012 was het aan de orde van de dag: apps bomvol functies, die bijna niet te begrijpen waren. Maar nog steeds gaat het vaak fout.

Niet voor niets zweeft de term ‘user centered design’ nog steeds rond in de wereld van appontwikkelaars. De term geeft aan dat het ontwerp van je app of toepassing om de gebruiker heen moet worden gebouwd. En dat is lang niet altijd vanzelfsprekend.

Hoe het niet moet: auto’s rond 2001

We kunnen nu uitgebreid uitleggen wat user centered design inhoudt, maar laten we het uitleggen aan de hand van de tegenpool ervan. Een goed voorbeeld zijn auto’s aan het begin van deze eeuw. Auto’s kregen in sneltreinvaart nieuwe veiligheidsvoorzieningen, elektrische opties en moesten dus ook een zwik aanpassingen en nieuwe knoppen krijgen, waarmee die te bedienen zijn. De ontwikkelingen gingen zo snel dat ontwerpers niet altijd wisten wat ze met de nieuwe mogelijkheden aan moesten.

En dus kon je ineens de achterklep op afstand openen met je sleutel, maar verdween daarvoor de simpele knop voor het openen aan het dashboard. Of neem BMW. Dat verving een logisch knoppencentrum onder het entertainmentscherm door een draaiknop waarmee je tientallen keren door een menu moest klikken om de juiste functie te vinden. Daarnaast werd in allerlei auto’s de snelheidsmeter in het midden geplaatst zodat er direct vóór de bestuurder weer ruimte was voor nieuwe hendels, knoppen en displays. Aardig bedacht toch?

Onderzoeken wezen uit dat er weinig bestuurders op zaten te wachten.

Veel van de beslissingen die toen zijn gemaakt door automakers, zijn nu weer teruggedraaid of aangepast. De kofferbak is te openen met de sleutel én vanaf het dashboard. De snelheidsmeters verhuisden weer naar boven het stuur – maar werden wel digitaal zodat er ook andere meldingen in beeld kunnen staan als het nodig is. Oh ja, BMW’s draaiknop? Die werd na heel veel testen een stuk sneller, en wordt nu bovendien gecombineerd met een touchscreen. Wel zo makkelijk.

Dát is dus user centered design

Dat is in het kort wat user centered design is. Niet denken vanuit alle technische mogelijkheden die er zijn en die een voor een implementeren, maar nadenken: hoe kunnen we de gebruiker er zo gelukkig mogelijk mee maken? Dat doe je door te denken vanuit eenvoud, overzicht en snelheid. En door het samen met de gebruikers te doen.

Bij Freed eten, drinken en ademen we het denken vanuit de gebruiker. En we hebben talloze voorbeelden waarom dat zo is:

Wireframes

1. We beginnen met wireframes

Als we een idee voor een nieuwe app hebben gehoord, beginnen we niet meteen klakkeloos met bouwen, maar brainstormen we hoe iets zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk kan. Naar aanleiding van die sessies maken we een wireframe, een draadmodel van een app. Op basis van simpele papieren schetsen of computertekeningen, krijgen wij, jij én de beoogde gebruikers zo direct een idee van de werking van een app. Pas als het wireframe goed werkt en bevalt, gaan we verder. Zo kunnen we goedkoop testen welke bediening het best bevalt.

BGDD

2. Eerst testen, dan verder uitrollen

Bouwgroep Dijkstra Draisma legde de opdracht bij ons neer om een ‘scrum-app’ te maken die hun werkwijzen kan verbeteren. Een applicatie waarbij vakmensen intern en van buitenaf hun rol kunnen inzien en hun voortgang kunnen bijhouden. Wij zijn daarin niet slimmer dan de eindgebruikers, dus die hebben we gevraagd: hoe zou je het graag zien? Kan dit nog beter? Pas na het verwerken van de feedback, hebben we de app met Dijkstra Draisma verder uitgerold.

Testen

3. We zoeken zelf ook testgroepen op

We ontwikkelden de KNVB ClubApp waarin teams hun wedstrijden en programma erop kunnen naslaan. Wij zijn zelf voetbalbeesten, maar we wilden er zeker van zijn dat ook voetballers die zelf geen apps ontwikkelen, blij worden van de app. Daarom betrokken we een grote testgroep bij de ontwikkeling. Daar kwam uit dat er veel behoefte was aan meer statistieken op basis van wedstrijdgegevens. Dat hebben we gebouwd. Nu maken een kleine 100 clubs gebruik van de app.

Nuchter

4. En ja, we zijn nuchter

Gaan we nou echt deze kaart spelen? Ja, dat doen we. Als Friezen zijn we nuchtere, ‘eenvoudige’ mensen die ook gewoon goed eenvoudig kunnen denken. Onze klanten zijn dikwijls verbaasd dat een oplossing voor een probleem zo eenvoudig kan zijn.

Vanuit de gebruiker denken, betekent samen mét de gebruiker denken. Alleen zo voorkom je ingewikkelde apps waar helemaal niemand op zit te wachten. En snelheidsmeters in het midden. 😉

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+