Mobiele app laten ontwikkelen?

Een uitgebreid bezoek aan de ISE 2016

De ISE 2016 is weer achter de rug. De Amsterdam RAI was 4 dagen omgetoverd tot een paradijs voor AV-liefhebbers en professionals op Europa’s grootste AV-beurs. Freed samen met JUNCTION waren zelfs twee dagen aanwezig om een goed beeld te krijgen van de beurs en we waren erg benieuwd naar de toepasbaarheid van al deze technieken en producten.

Uiteraard trok de Digital Signage-hal ons het meest en hebben we tevens onze vingers afgelikt bij de imposante beursstands van de grote wereldspelers als LG, Samsung en Sony. Hieronder een aantal zaken die ons opvielen.

Digital Signage Retail

Digital Signage meer en meer onderdeel van het totaalconcept

Daar waar vroeger narrowcasting veelal werd ingezet als “techniek” zien we gelukkig steeds meer dat een narrowcasting-platform wordt gebruikt als één van de middelen in een veel breder communicatiestrategie. Interactiviteit gaat een steeds belangrijkere rol spelen en de oplossingen die worden gebouwd zijn veel beter meetbaar door de inzet van slimme meetinstrumenten (camera’s en sensoren).

Daar waar digital signage bedrijven in vorige jaargangen uitblonken in het tonen van de geweldige features van de software, zagen we gelukkig dit jaar steeds beter de toepassingen die mogelijk zijn. Veel aandacht ging hierbij uit naar hospitality en retail. Slimme sensoren, in combinatie met mobiele apps, beeldschermen (bijvoorbeeld in spiegels verwerkt), maakten dat digital signage naadloos kan integreren in een totaalconcept voor bijvoorbeeld een winkel(concern).

Na het downloaden van een app uit de appstore kan de unieke klantervaring al worden gestart. Deze app communiceert middels bijvoorbeeld een iBeacon met het achterliggende signage platform (met koppelingen naar CRM-systemen) en beeldschermen tonen de juiste contextuele content gebaseerd op persoonlijke voorkeuren en eerdere ervaringen.

System-on-Chip

Beeldschermen met geïntegreerde software (System-on-Chip)

Vrijwel alle grote beeldschermfabrikanten bieden al enige tijd de mogelijkheid om software te schrijven, die direct op het toestel geplaatst kan worden. LG heeft WebOS, en Samsung heeft het SMART Signage Platform. Beide systemen hebben uitgebreide SDK’s om eigen toepassingen te bouwen.

Logischerwijs bieden veel bestaande narrowcasting-platformen (waaronder PADS en Scala) ook al ondersteuning hiervoor. Veel nieuwkomers op de markt baseren juist hun platform álleen op deze geïntegreerde uitvoering. In dat geval hoeft er geen gebruik gemaakt te worden van externe (Windows) players en dit zorgt voor een flinke kostenreductie. Performance en integratiemogelijkheden zullen vooralsnog een rol blijven spelen in het maken van de juiste keuze qua hardware.

Transparant OLED

Commerciële OLED en transparante beeldschermen

Op de stands van LG, Samsung en Sony (in mindere mate) was het smullen voor de beeldschermfreaks. Met name LG pakte uit met zeer dunne, gebogen én dubbelzijdige OLED-schermen. Door deze naast elkaar te gebruiken zijn prachtige toepassingen mogelijk met een zeer hoge attentie waarde. Ook de zogenaamde stretched 86″ displays zorgen voor een unieke verschijning, zeker als deze gecombineerd worden tot een soort videowall. OLED schermen van nog geen centimeter dik, kunnen aan beide zijden worden gebruikt. We zijn benieuwd wanneer de eerste meubelopstellingen bedacht worden, die hierop inspelen 😉

Samsung zet in op transparante OLED. Deze kunnen, in tegenstelling tot LCD, zonder zgn. “backlight” worden ingezet. Dit betekent dat er geen extra lichtbron nodig is om tot een goede transparante weergave te komen.

In de LG stand werden dit jaar tevens de eerste serie koelkasten getoond met transparante schermen. Deze koelkasten worden inmiddels als regulier en compleet product door LG aangeboden. Dit geeft nogmaals aan dat de meeste nieuwe technieken altijd een bepaalde periode nodig hebben, alvorens deze breed geaccepteerd worden.

Conclusie

Zoals ieder jaar hebben we ook dit jaar weer veel inspiratie opgedaan in Amsterdam tijdens ons meerdaags bezoek aan de ISE. Dit jaar was dit niet anders. Vanuit professioneel oogpunt vonden we het een prettige constatering dat er steeds meer en beter wordt nagedacht over het toepassen van narrowcasting binnen een totaalstrategie. Digital signage is geen (neven)activiteit van een inkoop- of ICT-afdeling, digital signage is communiceren!

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+