Mobiele app laten ontwikkelen?

Een goede B2B-app maken? Dit zijn onze 5 tips

Bij Freed hebben we behoorlijk wat business to business-apps op onze naam staan. Daar kunnen we inmiddels heel wat nuttige lessen uit trekken: we weten wat werkt en wat niet. Dit zijn vijf aspecten waar we altijd rekening mee houden als we een B2B-app maken.

1. Integreer in één keer

Veel verzoeken voor business-apps komen voort uit frustratie. Omdat een oude werkwijze niet meer werkt, omdat je af wil van de papierwinkel, of omdat je huidige software hopeloos verouderd is. Dat zijn goede redenen om een proces opnieuw onder de loep te nemen.

De oplossing is dan vaak een handzame app die overal werkt, op zoveel mogelijk apparaten. Of het nou gaat om zoiets ‘eenvoudigs’ als urenregistratie voor freelancers, of juist om complexe zaken zoals een toepassing waarmee je on-site medewerkers controles kunnen uitvoeren en registreren op de bouwplaats.

Wat belangrijk is bij het ontwikkelen van een nieuwe app, is dat hij integreert met je bestaande systemen. Hoe goed de app zelf ook is. Neem een urenregistratie-app voor freelancers. Die informatie wil je niet vast zetten ‘in’ de nieuwe app. Je wil ook nog steeds een Excel-overzicht hebben van de uren, of de gegevens automatisch laten instromen op je bestaande systeem. Maar misschien wil je ook wel dat de app praat met de ziektegegevens op intranet en het prikkloksysteem op de werkvloer.

Het is nuttig om die integraties vooraf te bespreken en te bepalen, en van daaruit de app op te bouwen. Daardoor wordt de app nuttiger en hoeft er achteraf niet geknutseld te worden om de losse eindjes weer aan elkaar te knopen.

2. Haal input uit het werkveld

Ken je dat, van die enorm logge, trage softwarepakketten vol onnodige toeters en bellen die je niet nodig hebt? En dat als de vertegenwoordigers van de software op bezoek komen, ze maar blijven ratelen over werkwijzen in de software die je toch niet gaat gebruiken? Dat ze trots zijn op eigenschappen waar jij niks mee kan?

Wij houden niet van die afstand tussen de softwareleverancier en het bedrijf dat de toepassing moet gebruiken. Als je een nieuwe applicatie in gebruik neemt, wil je dat hij logisch is. Dat hij je werkwijze verbetert, niet volledig verandert.

Om de kloof tussen de software en het gebruik ervan te dichten, raden we aan om input te halen bij je werknemers. En dan misschien niet de krachten die al jaren vastgeroest zitten in oude methoden, maar de frisse blikken die zien hoe een proces beter kan. Laat de talenten in je bedrijf meedenken over de oplossing die de nieuwe app moet bieden en je krijgt de app die je medewerkers wíllen gebruiken.

Daarmee haal je een grote winst: tevreden personen gebruiken de app vaker, beter en sneller. Een app die vanuit het werkveld is bedacht, kan forse tijdwinst opleveren.

3. Sla gegevens online op

Mobiele verbindingen worden steeds beter. 3G was al snel en met 4G ontbreekt het je aan niks meer. Dat zet de deur open naar live uitwisseling van informatie tussen de mobiele app-gebruiker en het hoofdkwartier. Live informatie uitwisselen over voorraden, bestellingen plaatsen en handtekeningen doorgeven: dankzij de smartphone, tablet en mobiele verbindingen kunnen dergelijke handelingen realtime worden vastgelegd.

Het is daarom raadzaam om de app en het achterliggende systeem op kantoor beide in de cloud te laten werken. Alleen als informatie direct online wordt opgeslagen, kan je die snelle live schakeling maken en sneller dan ooit verwerken. Bovendien is je workflow minder kwetsbaar. Er is bijvoorbeeld niks aan de hand als een van de medewerkers een telefoon stuk laat vallen: de informatie is immers al centraal opgeslagen.

4. Zorg dat het ook offline werkt

Toch werkt mobiel internet niet overal. Het zijn vaak werkplaatsen waar het bereik wegvalt. IJzeren liften of grote metalen loodsen die het bereik afstompen. Een ondergrondse put waar de meterstanden moeten worden doorgegeven. Locaties waar de mobiele telefoon beter in vliegtuigstand kan staan omdat het stoort met de signalen die er zijn. Of andere plekken waar het bereik ineens wegvalt. Daarom is het belangrijk dat de applicatie ook offline werkt.

Met offline ondersteuning kan je gegevens blijven invoeren, foto’s toevoegen en aantekeningen maken zonder dat je een verbinding hebt. De app synchroniseert de informatie automatisch als de gebruiker weer verbinding heeft. Zo gaat er geen informatie verloren en zijn de gegevens toch zo actueel mogelijk.

5. Keep it simple stupid

De vorige vier punten zijn inhoudelijke tips waardoor de app die gemaakt moet worden misschien al heel ingewikkeld klinkt, maar niets is minder waar. Het integreren van systemen, de offline werkzaamheid en het online opslaan van gegevens, zijn allemaal processen die aan de achterkant hun werk doen. Aan de voorkant zie je er niks van. En dat is maar goed ook, want de uiteindelijke app moet zo simpel mogelijk zijn.

De eenvoud van een app is naast de input van het werkveld, de belangrijkste eigenschap van een goede business-app. Degene die hem moet gebruiken, moet hem ook willen gebruiken.

Daarom moet de app logisch zijn, met de juiste functies op de juiste plek. Hij moet intuïtief zijn door bijvoorbeeld de huisregels van een mobiel systeem te honoreren. Zo snapt de gebruiker hem meteen. Hij moet niet overladen zijn met menu’s, knoppen en overbodige pagina’s. Hij moet ontworpen zijn vanuit de wens, niet vanuit het idee dat het ‘oude systeem zo en zo werkte’.

Als dat te moeilijk klinkt, wees dan niet bang. Aan de hand van testsessies, feedback en onze eigen ervaring, weten we bij Freed precies hoe goede business-apps in elkaar steken. Voor ons misschien wel de belangrijkste les van allemaal. 😉

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+