Mobiele app laten ontwikkelen?

De echte narrowcasting mogelijkheden zijn nu pas begonnen

Narrowcasting; het weergeven van interactieve informatie op grote schermen binnen een bedrijf of het openbaar vervoer, is veel meer dan het tonen van nieuws en het scannen van een QR-code met je smartphone voor extra informatie. Door fonkelnieuwe technieken worden de digital signage mogelijkheden nu écht interessant.

Zien of de koffie klaar staat
Je staat op tijd. Je hebt vijf minuten op het station en weet dat het vanwege de wachtrij te lang kan duren om ter plekke een caffe machiato te bestellen (of gewoon een goede kop koffie, laten we wel zijn, net zo lekker). Dan loopt de koffie-uitbater inkomsten mis, maar belangrijker: jij begint je dag niet met een goede bak.

Via narrowcasting is daar makkelijk een mouw aan te passen. Je bestelt je kop koffie van tevoren met de app van de retailer. Als je vervolgens de tent binnenloopt, zie je op het grote scherm dat er hangt meteen of je koffie al klaar staat. Zoniet, dan communiceert het scherm hoeveel minuten het nog duurt voordat ie er wel is. Twee minuten? Dat red je. En anders annuleer je de order met de app of op het scherm.

Zo’n uitwisseling tussen smartphone en scherm is een goed voorbeeld van de mogelijkheden van narrowcasting. We zijn er gek op bij Freed.

Snel geholpen worden bij een bank
Nog zoiets: banken en gemeentehuizen zijn plaatsen waarbij je weet dat je er langer dan normaal moet wachten op dienstverlening. De afgelopen jaren zijn veel processen al versoepeld omdat je via schermen in de hal aangeeft over welke categorie je vraag gaat. Voor een hypotheek heb je immers iemand anders nodig dan het aanvragen van een lening. Door de input op het scherm weet je dat je naar de goede persoon wordt gewezen. De afwikkeling gaat sneller dan vroeger, toen je gewoon een nummertje trok net als ieder ander.

Met nieuwe narrowcasting uitwisselingen kan het nog net even slimmer en sneller. Hoe? Koppel het scherm aan een platform er omheen. Laat klanten op het scherm ter plekke hun probleem categoriseren en ook al een exacte vraag stellen. Alle medewerkers die over de categorie gaan, krijgen een notificatie van de klantvraag en kan direct anticiperen. ‘Echt een vraag voor jou, Ronald.’

Ronald stapt erop af, geeft een bericht aan zijn collega’s en terug aan het scherm. Daar zie je als klant: ‘Je wordt over vijf minuten geholpen door Ronald’. Met zo’n oplossing wordt het voor iedereen vriendelijker. Voor de medewerker omdat die snel kan handelen, en voor de klant omdat hij geweldig wordt geholpen en met een deskundige praat.

Verwen je vaste klanten met narrowcasting
Weer iets anders. Je hebt drie schermen opgehangen in je feestcafé, waarop je wisselend leuke dronkemans-quotes van Facebook toont en wat partyfoto’s van de vorige avonden laat zien. Natuurlijk ontbreken ook de aanbiedingen niet.

Maar wat dacht je van het volgende: vaste klanten belonen voor hun bezoekje via de grote schermen? Je laat je narrowcasting platform uitlezen wie in je café incheckt met de app Swam (voorheen Foursquare) of wie erover tweet of Instagramt met je café-hashtag. Je leest de gebruikersnaam uit en dan komt ie hoor: een gepersonaliseerde boodschap op het scherm. ‘KOEN! Wat goed je dat je er weer bent! Het tweede shotje gratis voor je groep!’ Dit werkt op allerlei manieren subliem (mogelijk proefondervindelijk ervaren ;-)) :

– Koen is met meerdere personen die allen de persoonlijke boodschap zien en, vanzelfsprekend, meteen aansturen op dat tweede shotje.
– ‘Goed dat je er weer bent Koen’, herhaalt de barman nog even – en de band tussen Koen en je feestcafé is een feit. De barman weet ineens je naam.
– Omdat behalve Koens naam ook zijn check-in, tweet of Instagram-foto te zien zijn op het scherm, snapt iedereen in de kroeg hoe het werkt. Als je een berichtje verspreidt over aanwezig zijn in de kroeg, word je beloond. Dat levert een sneeuwbaleffect op en zo maken ook anderen reclame voor je.

Narrowcasting + beacons = targeting hemel
In de vorige drie voorbeelden verwacht je steeds een handeling van je klant. Of het nou een input is op een scherm of zijn eigen smartphone. Het kan echter nog een stukje sluwer… en misschien ook wel leuker…

Dankzij het uitlezen van de WiFi-signalen en Bluetooth van de smartphones van je klanten, kan je via beacons lokaliseren waar die klanten zich precies bevinden. Beacons zijn betaalbare, kleine zenders die je in je pand plaatst en nauwkeurig de locatie van verschillende apparaten en dus klanten registreren.

Dat kun je op een geweldige manier toepassen in combinatie met narrowcasting. Stel: je registreert dat een klant in je schoenenzaak lang rondhangt bij de sneakers. Je weet uit de data van eerdere registraties met de beacons dat een klant meestal na drie minuten weet of hij schoenen wil hebben of niet. Deze klant heeft nog geen keuze gemaakt. Dan is dít het moment om op je grote, hangende schermen te laten zien dat je sneakers in nog meer kleuren hebt in je webshop – hij leest dat hij er de medewerker er alleen maar naar hoeft te vragen. Op het scherm is meteen te zien welke kleuren er nog meer zijn. Het is een voorbeeld hoe je met behulp van narrowcasting en beacons eenvoudig klanten kan targeten.

Nog veel meer narrowcasting voorbeelden
Hetzelfde principe is net zo goed toepasbaar op festivals, waar je de drukte meet aan de hand van beacons en op schermen communiceert welke uitvalswegen bezoekers beter niet kunnen betreden, en waar ze dan beter wel langs kunnen lopen.

Maar denk ook aan beursevenementen waarop narrowcasting niet alleen dient voor het tonen van de drukte. Standhouders kunnen (tegen meerprijs natuurlijk) prijswinnaars bekend maken, demonstraties aankondigen, aanbiedingen tonen, of laten zien hoeveel kaarten er nog beschikbaar zijn voor een presentatie. Of denk aan live bijgewerkte competitiestanden in een sportcomplex, welke zalen verhuurd zijn in een congreshal, welke toestellen bezet zijn in een fitnesscentrum.

Narrowcasting mogelijkheden zijn talrijk, zowel voor commerciële acitviteiten als voor dienstverlening. Hebben we je nou geholpen aan narrowcasting inspiratie en mocht je interesse hebben in de volgende stap en van narrowcasting werkelijkheid maken: je weet ons te vinden!

PS. De koffie staat dan niet klaar en je kan hem bij ons ook niet bestellen met een app; die zetten we vers voor je. 😉

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+