Mobiele app laten ontwikkelen?

Drie apptrends waar we zin in hebben in 2016

2016 is niet alleen het jaar van onze gloednieuwe website die we met veel trots aan je presenteren. Het begin van het jaar biedt ook een uitgelezen kans om vooruit te blikken. Wat zijn de drie belangrijkste trends op appgebied in 2016, en waar willen wij ons graag mee bezighouden?

Smartwatch-apps moeten slimmer

Smartwatches waren nog niet het gedroomde feestnummer van 2015. Uiteindelijk zijn er in Nederland vorig jaar slechts 20.000 slimme horloges verkocht, en het is onbekend wat het aandeel van sporthorloges daarin is. Dat aantal strookt niet met de verwachtingen die er van tevoren waren voor met name de Apple Watch. Het mainstreamsucces blijft voorlopig uit.

Drie apps smartwatch - Stiftelsen

Opvallend is dat een groot aantal huidige smartphone-bezitters de smartwatch stopt te gebruiken omdat ze de toegevoegde waarde ervan niet zien ten opzichte van de smartphone. Een van de frustraties van gebruikers is dat ze teveel worden gestoord door de berichten. De meldingen die binnenkomen op je smartphone, blijken te indringend om je pols. Het trillende horloge vraagt voortdurend om aandacht en het oplichtende beeld verstoort gesprekken.

Natuurlijk is daarmee de smartwatch nog lang niet afgeschreven. Juist niet. Het is vooral duidelijk geworden wat niét werkt. En dat maakt van 2016 het jaar om de kinderziekten uit smartwatch-apps te halen.

Wat we inmiddels weten is dat gebruikers intensieve controle willen hebben over welke meldingen ze ontvangen van welke app. De gebruiker daarin opties bieden is dus een vanzelfsprekende stap. Ook is het belangrijk om na te denken over de context van pushberichten. Welk bericht is belangrijk genoeg op welk moment? Mag een buienapp een regenbui pushen als je gewoon op kantoor zit? Of alleen op tijden net voordat je vertrekt? De missie is duidelijk: smartwatch-apps moeten slimmer in 2016. En wij staan graag aan de frontlinie.

Apps voor Internet of Things

In 2016 is Wifi niet langer voorbehouden aan mensen en bedrijven. In de loop van het jaar gaan we steeds meer apparaten aansluiten op het ‘internet voor apparaten’, ofwel het ‘internet of things’. Philips heeft al een tijdje verlichting die je bedient vanaf je smartphone, Google heeft met de Nest al een op intelligente en van afstand te bedienen thermostaat. Maar dit wordt het jaar van de doorbraak. Samsung presenteerde op de CES een Wifi-koelkast die de inhoud scant en je meldingen geeft over de voorraad. En dat is nog maar het begin. Waterkoker, koffiezetapparaat, de gehele vensterbank: alles valt binnenkort te digitaliseren en te traceren. En dan hebben we het nog niet over het bedrijfsleven en in het bijzonder de logistieke sector.

Drie apps Internet of Things - Maurizio Pesce

Internet of Things wordt mogelijk gemaakt door het LoraWAN, een netwerk van energiezuinige routers die gegevens met elkaar uitwisselen. In onze buur-provincie Groningen hebben ze naar verwachting in juni al een dekkend netwerk. Lokale ondernemers zijn al bezig met fietsentrackers die de verkeersstroom in beeld brengen en parkeersensoren die doorgeven of een parkeerplek bezet is.

Ons hart gaat daar natuurlijk sneller van kloppen. We genieten van dit soort innovaties, en er zit ook een fantastische kans voor ons in. Namelijk: de voorkant van de nieuwe informatie die vrijkomt. Leuk dat je koffiezetapparaat de koffie voor je klaar heeft staan als je thuis komt, maar je hebt nog wel een app nodig. Voor de locatie-informatie waardoor een seintje wordt doorgegeven aan het apparaat bijvoorbeeld, of het instellen van je favoriete smaak. Internet of Things biedt een prachtige mogelijkheid nog slimmere apps te maken. Ben of ga je aan de slag met het Internet of Things? Laat het ons weten. We denken wát graag mee!

We gaan de auto in

Internet of Things maakt heel veel producten slim, digitaal en geeft ze een app als voorkant. Maar dan hebben we een van de belangrijkste digitalisaties van het komende jaar nog niet gehad. Het touchscreen in de auto! Een voortrekker als Tesla voorziet haar eigen touchscreen in een automatische update nu al van nieuwe software. Zo heeft de Tesla-rijder sinds kort zomaar de beschikking over een native Spotify-app in het dashboard. Dat is precies waar de markt naartoe gaat.

Drie apptrends Tesla dashboard - Stephen Pace

Steeds meer merken, zoals bijvoorbeeld Renault, Mercedes en Opel, lanceren hun nieuwe modellen met een touchscreen dat openstaat voor updates en dus gaandeweg intelligenter en functierijker kan worden. Een middenklasser als de nieuwe Opel Astra heeft bijvoorbeeld al ‘4G Wifi’ aan boord zodat je volledig online kan gaan in je auto.

Apple en Google dragen flink aan de ontwikkelingen bij met hun Apple Car Play en Android Auto. Er ontstaat een ecosysteem voor apps in de auto en dat is een interessante ontwikkeling. Ontwerp je een slimme en goede toepassing, dan kan je zomaar een app in handen hebben die iemand elke rit, elke keer woon-werkverkeer weer opstart.

Denk eens aan de mogelijkheden die dat met zich mee gaat brengen in de (nabije) toekomst. Luister het nieuws terug op het moment dat het jou uitkomt of hoor het weerbericht dat specifiek voor jouw locatie is. Of zet je favoriete podcasts op die van tevoren al voor je zijn gedownload. Ook mogelijk: een conference call achter het stuur! Door onze ervaring met zowel mobiele apps als narrowcasting-oplossingen, zal het je niet verbazen dat we bij Freed ongelooflijk veel zin in deze ontwikkelingen hebben. Kom maar op met 2016!

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+