Mobiele app laten ontwikkelen?

De mobiele en interactieve trends voor 2014

Bij Freed hebben we zeker niet de illusie dat we trendsettend zijn. Dat is maar voor weinige bedrijven in de wereld weggelegd. Wel denken we dat we goed trends en innovaties kunnen vertalen naar praktische kansen en mogelijkheden. Hieronder een greep uit de trends voor 2014 die volgens ons van grote invloed zullen zijn op het gebied van mobiele en interactieve oplossingen.

Contextuele content
2014 zal in het teken staan van de verdere integratie van mobiel internet in ons dagelijks leven. Mobiel dataverkeer wordt op dit moment al het meest verbruikt. We zijn inmiddels gewend aan smartphones sterker nog, op dit moment heeft meer dan 52% van de gehele Nederlands bevolking een smartphone. Maar liefst 91% hiervan maakt dagelijks gebruik van het mobiele internet waarvan 71% via een app. Mensen zijn steeds meer op zoek naar contextuele content. Een contextueel systeem volgt de behoeften van mensen en toont, afhankelijk van de behoeften, de meest geschikte content, aanbiedingen of diensten. Deze context wordt bepaald door de voorkeuren, de behoeften en de acties van de ontvanger van deze content.

Internet of things
De techniek gaat een handje helpen bij het genereren van contextuele content vanaf 2014. Er gaat een verschuiving plaatsvinden van smartphones naar smartdevices. Denk hierbij aan smartwatches, principes zoals Google Glass en iBeacons, die dit jaar definitief zijn intrede gaat maken.  iBeacons zijn in principe de tegenhangers van NFC. Ze maken het mogelijk om op push-berichten te versturen zodra je je op een bepaalde positie bevindt (bijvoorbeeld winkels, openbare gebouwen, musea etc.) en gebruikers bepaalde content voor te schotelen die op dat moment en op die positie relevant is.

Narrowcasting: Big and small
Op het gebied van narrowcasting (Digital Signage) zullen we zien dat we gaan voor heel groot of… heel klein. Grote interactieve videowalls zullen vergezeld worden door kleine tablets op de balie in de winkel of op kantoor. Narrowcasting wordt zo ook een intiemere beleving gericht op een betere interactie met de klant. Hierbij is goede content is nog meer bepalend voor de effectiviteit van de boodschap. Een CMS met enkel een of meerdere beeldschermen volstaat niet langer. Marketing en communicatie zijn bepalend en eisen oplossingen die leiden tot de ultieme gebruikerservaring!

Connecting the dots
Alle bovenstaande( en nog vele andere) ontwikkelingen werken toe naar een versterkende samenwerking van beeldschermen en devices. De gebruiker wil een naadloze „user experience” zonder na te hoeven en willen denken over het middel dat hiervoor gebruikt moet worden. De plaats, tijd en locatie zijn bepalend voor de inhoud van deze experience. Apps, touchscreens en digital signage zullen uitgroeien tot een „connected cloud experience”… of in alle andere gevallen genegeerd worden!

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+